Matkamessut

Lohjan ja Länsi-Uudenmaan messuosasto hienosti esillä Matkamessuilla

Helsingin Messukeskuksessa ollut Matkamessut 2014 mainostaa itseään sanoin Pohjois-Euroopan suurin matkailualan messutapahtuma, ja varmaan sitä se onkin. Valitettavasti tämän vuoden messuosastoista jäi jokseenkin valju kuva ja valitettavan moni suomalainen kaupunki oli päättänyt syystä tai toisesta jättää tämän vuoden messut väliin. Matkamessujakin on siis kohdannut koko muuta maailmaa ravisteleva taantuma, vaikkei se lomamatkojen myynnissä olekaan nähtävissä. Lohjan oma osasto oli jälleen osana Läntisen Uudenmaan koontiosastoa ja sulassa sovussa keskenään löytyivät niin Fiskars, Kirkkonummi, Inkoo, Päiväkummun hotelli kuin Lohjakin… muita unohtamatta. Lohjan osaston yleisilme on ollut samanlainen jo useamman vuoden ja itseasiassa koko matkamessuille meneminen on jatkossa kenties kyseenalaista.

Lohjan osastolla puree aito suomalainen omena ja suomalainen viini

Moni messukävijä pysähtyy Lohjan kohdalla jo pelkästään siksi, että tarjolla on aitoja lohjalaisia omenia, eikä karkkeja kuten monella osastolla. Lohjan kulttuurisihteeri Jaakko Kivistö totesikin omenien olevan loistava apu pysäyttämään ihmisiä osastolle.

  • Lohjalaiset omenat ja Omenatyttö ovat olleet voittamaton yhdistelmä aina kun ovat paikalla olleet, kertoi Jaakko. Jaakko on ollut Lohjan osastolla jo useampana vuonna ja moninkertaisena messukävijänä hän oli hieman harmistunut messujen kaupallistumisesta. Sitä mukaa kun matkailukohteet vähentyvät ja osastot pienenevät, tulee niiden tilalle kahviloita, ruokapaikkoja, myyntikojuja eli kaikkea muuta kuin matkailua. Vaikka messuilla tänäkin vuonna on uusia kohteita ja paljon nähtävää, oli Jaakko yllättynyt siitä kuinka moni suomalainen kohde puuttui ja kuinka vaisu kuva kokonaisuudesta oli hänelle jäänyt. Alitalon omenaviinitila oli hyvin esillä Lohjan osaston kanssa ja monet, varsinkin ulkomaalaiset, messuvieraat olivat yllättyneitä että näin pohjoisesta maasta oli saatavilla erilaisia viinejä. Sanna Maula kertoikin, että he ovat aiemminkin osallistuneet matkamessuille, joko viinitilojen yhteisosastolla tai näin Lohjan kanssa.
  • Matkamessut tarjoaa mahdollisuuden olla esillä sekä suomalaisille että ulkomaalaisille potentiaalisille asiakkaille ja ryhmille. Tähän mennessä olemme yhä sitä mieltä, että kyllä Matkamessuilla on ihan hyvä olla näkyvissä, näin viinitilankin, kertoilivat Alitalon viinitilalliset Sanna ja Marko Maula (Ciderberg Oy). Vaikka Matkamessujen kustannukset ovat nousseet ja kävijämäärät ja näytteilleasettajat vähentyneet, pitää Lohjan matkailupäällikkö Minna Ermala satsausta Matkamessuihin 2014 hyvänä vaihtoehtona.
  • Olen käynyt jo niin monet Matkamessut että tänne lähteminen tuntui hieman pakkopullalta, mutta sitten kun tänne pääsi niin asiat muuttuivat. Uusia kontakteja on luotu niin Kiinaan, Saksaan, Venäjälle kuin tavattu myös vanhoja tuttuja. Matkamessut on nimenomaan uusien kontaktien luomisen kannalta aivan loistava paikka, kertoili kiireiden keskeltä kiinnisaatu Minna. Itseasiassa juuri haastatteluhetkeä edeltävässä keskustelussa Minna keskustelu Markon ja heidän vieraanaan olleen MEK:n Shanghain edustajan Andrew Leungin kanssa mahdollisuudesta käydä tutustumassa Alitalon viinitilaan, koska hän ei ollut ikinä aiemmin kuullut tällaisesta omenaviinitilasta näin pohjoisessa. Tällaiset satunnaiset uudet kontaktit voivat luoda aivan uusia kontakteja kauaksikin tulevaisuuteen ja tuottaa uusia turisteja Lohjan alueelle. Juuri nämä uudet kontaktit ovat Minnan mielestä messujen parasta antia sekä mielenkiinnon että itse matkailun kannalta. Lohjan matkailun ja matkamessujen yhteiseen tulevaisuuteen Minna ei suoranaisesti ota kantaa. Matkamessut on nyt tullut kokeiltua useampana vuotena ja saattaa olla, että tulevina vuosina resurssit voidaan suunnata muunlaiseen matkailumarkkinointiin.

Matkailun uudet tuulet

Kaukomatkailu on Suomessakin lisääntynyt vaikka maailman taloustilanne on mitä on. Monet suomalaiset ovat jo tottuneita matkailijoita ja tutut Euroopan ja Välimeren kohteet tai Thaimaa eivät enää riitä. Tämän vuoden Matkamessut toivatkin esille ennätysmäärän mielenkiintoisia uusia maita: Albania, Argentiina, Aruba, Bahamas, Bangladesh, Lesotho, Mauritius, Meksiko, Peru, Sri Lanka ja Turkmenistan. Usean vuoden tauon jälkeen messuille palasi myös Tsekki, Malediivit ja Japani. Ei tarvitse olla kovinkaan suuri ennustaja, kun voi sanoa ainakin osan näistä maista nousevan suurimpien matkajärjestäjien listoille uusiin kuvastoihin, jos ei aivan heti niin kenties jo kaudelle 2015.

Uutuutena bloggaajien oma osastonsa

Matkabloggaajat ympäri maailmaa ovat tutustuneet Suomen kulttuuriin ja talveen. Nordic Bloggers' Experience -ohjelma tuo kansainvälisiä matkabloggaajia Suomeen. Bloggaajaohjelman järjestävät Matkamessut, Helsingin matkailu ja Visit Finland. Messuilla oli kaikkiaan 42 kansainvälistä bloggaajaa sekä suomalaiset bloggarit. Voisi kuvitella, että tällä tavalla Matkamessut varmistaa olemassaolonsa myös tulevaisuudessa.

Suomalainen matkailupalkinto 2014 Ravintolapäivälle

Suomalainen matkailupalkinto - Finnish Travel Award voittaja julkistettiin Matkamessuilla Messukeskuksessa Helsingissä. Yleisöäänestyksen voitti Ravintolapäivä, joka saa palkinnoksi Suomen Messusäätiön myöntämän 3000 € stipendin. Ravintolapäivä on ruokakarnevaali, jona kuka tahansa voi perustaa ravintolan päiväksi. Tapahtuman on perustanut ja sitä koordinoi joukko vapaaehtoisia suomalaisia yksityishenkilöitä.

  • Ravintolapäivä voi tarjota sekä kaupunkilaisille että matkailijoille unohtumattomia elämyksiä ja kokemuksia. Paras puoli on se, että se perustuu ihmisten aktiivisuuteen, itse tekemiseen ja osallistumiseen. Pop up -ravintolat ovat aina erilaisia, kertoo Ravintolapäivän taustalla toimiva Timo Santala. Ravintolapäivä on levinnyt ympäri maailmaa jo 55 eri maahan, ja se tuo vuosittain paljon turisteja Suomeen.