Kirjastoauto

Lohjan kirjastolle vihittiin käyttöön uusi kirjastoauto

Lohjan uusi kirjastoauto on sarjassaan Lohjalla viides ja tulee kovaan tarpeeseen Lohjalaisten on syytä olla ylpeitä, sillä Lohjalla otettiin käyttöön ensimmäinen kirjastoauto, joka sai hankintaansa valtionapua, ja tämä tapahtui yli 50 vuotta sitten, 7.2.1963. Kaiken kaikkiaan Lohjan kirjastoauto oli Suomen toinen, sillä ennen Lohjaa, Turku ehti ensimmäisenä. Nykyään Suomen teitä reissaa viikottain 151 kirjastoautoa. Kuntaliitoksen ansiosta Lohjalla on nyt kaksi kirjastoautoa: Lohjan eteläinen auto (uusi auto) ja Lohjan pohjoinen auto (Nupu-auto), joka siis ”saatiin” kuntaliitoksen myötä Nummi-Pusulalta. Näillä kahdella autolla oli viime vuonna lähes 30000 lainaajaa ja yli 50000 lainausta. Vuoden aikana nämä kaksi autoa keräännyttävät matkamittareihin yhteensä yli 26000 kilometria (Etelän-Lohjan auto kulkee viitenä päivänä viikossa ja Pohjois-Lohjan auto kolmena päivänä viikossa). Uuden auton vihki käyttöön Lohjan kaupunginjohtaja Simo Juva, joka juhlanauhaa leikatessaan sanoikin, että toivoo lohjalaisten käyttävän kekseliäisyyttä uuden kirjastoauton nimeämisessä, ettei sille käy niin että suurin äänimäärä tulee nimelle ”Uusi kirjastoauto”. Uuden auton vihkimistilaisuudessa esiintyivät myös Lohjan sivistysjohtaja Katri Kalske, kaupungin valtuuston puheenjohtaja Joona Räsänen, toimittajan myyntipäällikkö Olli Aarnio Kiitokori Oy:stä sekä Lohjan kaupunginorkesterin puhallinkvintetti johtajanaan Martina Simola.

Ensimmäinen auto vuonna 1963 – viides 2014

Tuon ensimmäisen kirjastoauton hankintaa vauhditti vuoden 1961 kirjastolaki, jonka pohjalta kunnille voitiin myöntää valtionapua kirjastoautojen hankintaan jopa kaksi kolmasosaa hankintahinnasta. Silloisen Lohjan kirjastolautakunnan varapuheenjohtaja Kalle Vuorinen oli tänäänkin paikalla todistamassa uuden auton käyttöönottoa. Hän muisteli monin sanankääntein alkuaikoja toisen silloisen kirjastolaisen kanssa, nimittäin Virkkalan kirjaston hoitajan Mirja Mäkelän kanssa. Ensimmäiseen Renault-merkkiseen kirjastoautoon mahtui noin 900 kirjan kokoelma ja auto ajoi neljänä päivänä viikossa. Nykyään tuo autovanhus on Lohjan museon varastossa Maksjoella, muuten kunnossa mutta ilman moottoria. Virkkalan kirjaston Sirpa Kangasaho vertaa vanhan auton 900 kirjan kokoelmamahdollisuutta uuden auton vajaan 4000 kirjan + muun materiaalin kokoelmaan.

  • Ennen kirjastoautossa oli vain kirjoja, mutta nykyään autossa on paljon muutakin. Uudessa autossa on myös sohva, jolle voi istahtaa tutustumaan kirjoihin ja autossa on myös mm. dataprojektori, jota voidaan käyttää eri tarpeisiin mitä autolle eteen tuleekaan. Lohjan kirjastoauton materiaalit ovat auton omia ja kokoelmassa on noin 19000 eri aineistoa. Autosta lainatut materiaalit kuntalainen voi palauttaa mihin vain kirjaston toimipisteeseen ja auton kokoelmiin lainattu materiaali siirtyy kyllä sisäisesti. Kirjasto autoon voi myös tilata muiden toimipisteiden kokoelmista mutta pääsääntöisesti kirjastoauto toimii omalla kokoelmallaan. Lohjan pääkirjastossa sen sijaan on noin 250000 aineiston kokoelma ja Lohjan kirjastotoimenjohtaja Maritta Turunen oli syystäkin iloinen näin juhlapäivänä. Vuoden 2013 aikana Lohjan kirjastoilla meni muutenkin hyvin sekä kävijämäärien että lainauksien suhteen ja uusia kirjoja ollaan voitu budjetin rajoissa ostaa ihan kohtuullisen hyvin. Tämän uuden kirjastoauton hankintaprosessi kesti kaikkinensa reilut kaksi vuotta ja kulki monen eri portaan läpi päätyen loppujen lopuksi tähän vihkimistilaisuuteen. Maritta Turusen mukaan koko prosessi meni todella jouhevasti läpi ja kirjasto julkistaakin nimikilpailun uudelle autolle ja jokainen voi jättää oman nimiehdotuksensa mihin tahansa kirjaston toimipisteeseen varustettuna omalla nimellä ja yhteystiedoin. Maritan mukaan tällaisissa nimikilpailuissa on aina tarjolla lukupalkintoja.

Kirjastoauto voi olla paljon muutakin kuin vain kirjoja ja lainoja

Nykyaikainen kirjastoauto ei ole enää vain kirjastoauto vaan pikemminkin monipalveluauto ja kirjastoautoja käytetään myös muussa tarpeessa. Suosituimpia yhteistyömalleja ympäri Suomen ovat erilaiset kotipalvelu sekä kulttuuri-ja terveyspalvelut. On kirjastoautoja käytetty äänestyspaikkanakin, ei kylläkään Lohjalla. Autoissa saataviin terveyspalveluihin ovat kuuluneet esimerkiksi verenpaineen mittaus ja Lohjan uuden auton vihkimisjuhlassa Lohjan kunnanvaltuuston puheenjohtaja Joona Räsänen uskookin Lohjan uuden kirjastoauton olevan paljon muuta kuin vain kirjastoauto. Joona pyytääkin ihmisiä suhtautumaan ennakkoluulottomasti tulevaisuuteen ja miettimään kunnallisia palveluita pyörillä. Terveysbussi ei välttämättä ole mahdoton tulevaisuuden projekti Lohjalle. Nykyisen auton edeltäjälle tuli täyteen 18 palvelusvuotta ja se alkoi jo viime vaiheessa näkyä kirjastoauton huoltokirjassa. Kirjastoauton pitkäaikainen vakiokuljettaja Pekka Ahlfors ottaakin uuden työvälineen kiitollisuudella ja innolla haltuun, olihan hän mukana työryhmässä joka auton hankintaa valmisteli.

Autolla uusi ilme ja lisää viihtyisyyttä

Nyt käytöstä poistettavassa kirjastoautossa oli Simo Riikosen maalaama Ellen Favorinin Järvimaisema, mutta tämän uuden auton ilmeen on saanut suunnitella Lohjan kirjastovirkailija Kaisa Kallio, jonka kädenjälkiä on nähtävillä monessa muussakin kirjaston omassa aineistossa. Tehdyn maalauksen kustannus sisältyi Kiitokorin tarjoukseen ja lopullisen teippauksen toteutti espoolainen Brand Factory Finland Oy. Kaisa Kallion suunnittelun perusajatuksena oli tehdä aikaa kestävä, pelkistetty kokonaisuus. Uuden kirjastoauton oranssivoittoinen väritys saa varmasti viitteitä postiautoon, mutta värivalinnan taustalla on oranssi värin merkitys herättämään myönteisiä, optimistisia tunteita, sen on myös sanottu olevan viisauden väri, joten mikä olisi sen parempi väri kirjastoautolle. Auton sisävärityksessä oranssia tehosteväriä on käytetty hillitymmin. Vanhaan autoon verrattuna uusi kirjastoauto tuo lainaajille entistä enemmän vaihtoehtoja lainaukseen. Uuden auton takaosan sohva, valaistus, ikkunat, kaikki lisäävät auton omaa viihtyisyyttä. Uuden auton ilmastointi myös toimii koko ajan, eikä niin kuin vanha auto, jonka ilmastointi sammui aina auton pysähtyessä pysäkille. Vanha auto oli keväällä ja kesällä kuuma, talvella kylmä – uusi auto on läpi vuoden +20 °C.

Uuden auton tekniikka

Auton valmistaja on Kiitokori Oy Kausalasta ja auto on rakennettu Volvo B9R takamoottorialustalle. Korin kehärakenne on ruostumatonta terästä ja sisusta on suomalaista käsityötä. Auton pituus on 12 metriä eli saman kuin nyt pois myytävän Scanian. Leveyttä autolla on 2,55m ja sisäkorkeutta 2,16m. Auton kokonaispaino on 18000 kg ja tehoja moottorista löytyy 286 kWh/380 hv. Auton päästövaatimukset on Euro 5 SCR-tekniikalla. Vaihteistona uudessa kirjastoautossa on Volvon täysautomaatti 12+4 vaihteinen I-Shift AT2412C. Autosta löytyy mm. luistonestolaite, lukkoperä, mäkilähtöavustaja, lukkiutumattomat jarrut, täysilmajousitus, ilmastointi (myös pysäkillä oltaessa), tallentava kamera, himmennetty koko auton pituinen kattoikkuna, sivu ja takaikkunat, 2 kpl vaihdettavia moduulihyllyjä, 2 kpl AV-telineitä, kallistetut alahyllyt ja näyttelyhyllyjä, videotykki, valkokangas, tulostin, led-valaistus sisällä, vesipiste. pyörätuolihissi jne. Uuden kirjastoauton hinnaksi tuli 324 740€ (alv 0%) ja se oli tarjouskilpailun edullisin vaihtoehto. Valtion avustusosuus tästä summasta oli 112 800€. Auton toimittaja Kiitokori Oy on ehtinyt toimittaa erilaisia erikoisautoja jo yli 660 autoa ja viime vuonna yritys toimitti neljä uutta kirjastoautoa Suomeen ja seitsemän Saksaan.